måndag 1 mars 2010

Helgens bravader

Ok, vet att jag säkert sagt det 1000 gånger redan, men jag måste bara säga det igen. Jag är grymt nöjd med hur vi spelade i helgen, ALLA spelade bra och tog bra beslut. Kommer säkert säga det igen på träningen så det är bara att stå ut :)

Men ok, lite mer konkreta saker då...

Första matchen var en tuff match. Dom spelade ganska aggressivt i försvar och vi hade lite problem med deras press. Men trots det tycker jag att vi gjorde en mkt bra match. Jätte kul att se Erika och A-K spela som dom gjorde. Erikas layup i sista sekunden som tog oss till förlängning var ju helt oslagbar! Vi behöver spelare som tar för sig på matcherna. Jag önskar att alla i vårat lag känner sig tillräckligt säkra för att våga ta avslut. Självklart är det också viktigt att ta rätt avslut. Men enda chansen att lära sig vad rätt avslut är, är ju att fortsätta försöka. Och ju mer man försöker desto bättre blir man och vad som är rätt avslut ökar. Tror ingen coach klagar på spelare som gör mkt poäng, även om den tar en del avslut som inte kommer ur ett balanserat offence. (OBS! Så klart vill jag helst att vi spelar bra offence, ville bara påpeka att ett offence är till för att ge spelare möjligheter. Ett offence i sig själv vinner inga matcher åt oss.)
Vill även lyfta fram Lisa och Sofia som jobbade hårt både i anfall och försvar.

Jag vet att det är surt att förlora en match, och speciellt en jämn match. Men som coach och tränare måste jag ändå vara nöjd med hur vi spelade. Det syntes tydligt att det vi gjort på träningarna givit resultat. Vi var tuffa och gick på korgen trots att dom spelade fysiskt och vi satte många av våra layups och fick många gånger foulen med oss. Vi sköt 27 straffar och satte 15. 55% är ok. Men som ni ser är det viktigt, speciellt i jämna matcher att man sätter sina straffkast.
Det enda lite negativa med första matchen är att vi inte riktigt orkade hålla uppe nivån på spelet i förlängningen. Dom hade momentet eftersom att dom hade jagat och kommit ikapp. Så mentalt hade dom ett överläge och vi orkade inte riktigt ladda om och komma igen efter det.
Men som sagt, jag tycker vi gör en jätte bra match och vi ska absolut inte vara missnöjda.

Andra matchen var jag lite orolig för att vi skulle ha svårt att ladda om när vi kom sent till hallen och fick så kort uppvärmning. Men det var ju absolut inga problem. Är stolt över er att ni klarade av att hålla fokus uppe trots allt!

Vad kan man säga om andra matchen egentligen? Var lite av en perfekt genomförd match från vår sida. Vi började bra och släppte aldrig taget om matchen. Tror inte vi gjorde ett enda felaktigt beslut (ok, jag vet jag vet, ett halvt fel gjorde vi, men det kan jag leva med :) ) i vårat fast-break. Och i defence var alla där dom skulle och spelade tufft. Vi hade en massa steals som ledde till layups. Riktigt kul att se! Tycker Binta och Linda gjorde sin bästa match hittills både försvars- och anfallsmässigt.
Andra som jag vill berömma lite extra är A-K, Erika, Ofelia, Adine och Julia.
A-K hade en tuff match eftersom att inte Lisa kunde vara med och spela. Basket är en komplex sport med många olika roller och det är alltid svårt att växla mellan olika roller, speciellt om man är tvungen att göra det i en och samma match. Men jag tycker att A-K gjorde ett utmärkt jobb både som spelfördelare där hon hjälpte fram sina medspelare och även som poänggörare när det fanns andra erfarna spelare på planen som kunde hjälpa till att styra spelet. Extra plus för att hon aldrig slutade skjuta även fast det gick lite tungt i början. Ibland får man se längre än till själva skottet. Många av våra poäng i matchen kom från returtagningen efter skottet. Vi hade en grym returtagning (mkt bra Ofelia och Adine!)så då är det bara att skjuta på, spelar inte så stor roll om skotten sitter eller inte när vi lägger i returerna. Och fortsätter man bara skjuta så kommer dom börja sitta till slut. Vilket dom också gjorde.
Ofelia och Adine kom in med bra energi i matchen och jobbade super bra i försvar. Dom tog många returer vilket även resulterade i poäng.
Julia är som alltid ett energitillskott. Bra både offensivt och defensivt. Det jag gillar med Julia är att hon inte är rädd att försöka. Hon spelar tufft och med ett högt tempo. I den här matchen tycker jag det märktes att hon alltid ger allt på träningarna. Hon tog många bra beslut och var på rätt ställen vid rätt tidpunkt. Baserat både på de träningar vi haft under veckan och hennes insatts i första matchen tycker jag att hon förtjänat att starta andra matchen och att hon tog väl tillvara på sin speltid.
Även om jag inte nämnt alla vid namn så hoppas jag att ni vet att jag tycker ALLA spelare som var med i helgen har gjort ett jätte bra jobb. Och som lag var detta de två bästa matcher jag sett oss spela sen jag började träna laget! Jätte kul!

Hoppas vi kan hålla uppe samma fokus och intensitet på träningarna i framtiden också så vi får se såna här framsteg ofta!

Ses på träningen 17.45!

/Jenny

1 kommentar: