Dags att sammanfatta helgens match och utvärdera våran insatts. Aldrig kul att förlora en match men det finns alltid något man kan ta med sig och lära sig av till nästa gång. Det man får fokusera på är att inte göra om samma misstag igen.
Tycker zonförsvaret fungerade relativt bra, dock måste vi bli bättre på att försvara motståndarnas inside spelare även i zon. Man-man försvaret haltar lite pga av att alla fortfarande inte verkar säkra på positioner, sida, hjälp etc. Vi måste dessutom klara av att spela tuffare man-man och kliva upp och pressa boll och spela över hårdare när det behövs.
Anfallet fungerade inte alls. Vi hade några få anfall som såg väldigt bra ut men för att vinna behöver vi spela så hela tiden. Jag tror att en av anledningarna till att vi inte fick anfallet att fungera är att vi "saknar" individuell teknik och därför blir stressade och tar dåliga beslut. Vi hade dessutom problem med att få i dom avslut vi gjorde medan Råneå verkade få i allt, även i dom mest omöjliga vinklar. Men även där är det ju individuell teknik vi måste förbättra.
Vi var definitivt det svagare laget i returtagningen. Något som har med både inställning och teknik att göra. Eftersom att returer är en viktig nyckel till att vinna matcher kommer vi träna en hel del på det framöver.
Även om matchen i stort inte var en av dom bästa så finns det ändå vissa positiva saker jag vill lyfta fram.
Lisa och Erika (den blonda, har fortfarande inte lärt mig vem som är vem :S)gjorde en bra insatts hela matchen och jag tycker även det är värt att nämna att Binta gjorde en del bra val i anfall, men där måste vi jobba mer på den tekniska delen så vi undviker stegfel. Elin hade en del snygga avslut, skönt när en spelare byts in och gör precis vad man säger :). Evelina var het på returer ett tag, trots att hon är kortast(?) i laget.
Roligt också att några spelare kom fram efter matchen och frågade vad dom kunde förbättra. Det är alltid kul som tränare att ha spelare som visar att dom vill utvecklas. Ni kan alltid fråga mig om det är något ni undrar över när det gäller teknik eller vilka delar ni behöver träna mer på. Och har ni något ni vet med er att ni behöver träna på så kolla med mig eller Tony om vi kan hjälpa er. Kanske kan vi komma tidigare till någon träning och köra lite extra med er eller ge er tips på övningar ni kan köra själva. Kolla även med era lagkamrater, det finns alltid någon som är bra på just den grejen och som kanske kan hjälpa er.
Om någon annan har något att säga om matchen, berömma någon eller ge konstruktiv kritik så kommentera gärna. Vi är ett lag och det är bra om vi hjälper varandra så mycket som möjligt.
Idag på träningen kommer vi koncentrera oss på individuell teknik och främst avslut och returtagning.
En av drillarna vi kommer köra är Mikan drill. Vet inte om ni kört den förut. Kolla på den här instruktionsfilmen annars hur man utför den på ett bra sätt. (Om ni inte vill höra på bakgrundhistorien till drillen kan ni hoppa direkt ill 2:20.)
Ses på träningen!
// Jenny
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Hej Jenny, Tony och alla tjejer!
SvaraRaderaDet var jätte kul att se alla igen, jag har verkligen saknat er.
Ska försöka se någon av era matcher snart.
Många kramar Jossan
Det var super kul att du kom!!!! Flera sånna fin-besök vill vi ha :)
SvaraRaderaTa hand om dig å se till att bli frisk snart!
Kram,
Jenny
hej jag har sett bloggen ^^
SvaraRaderaSYNS på torsdag
fIA
Jag kan tycka att dina byten många gånger kändes ogenomtänkta och det skapade osäkerhet och förvirring i laget.
SvaraRaderaJag har en även en tillhörande fråga: som tränare, har du och tony kommit överens om att "alla ska spela lika mycket" eller kommer ni att gå ner på byten och spela dom som gör bäst ifrån sig under matchen/utifrån senaste träningarna?
Kul med konstruktiv kritik och tack för beröm!
/Erika Eriksson (den blonda,haha)
Förstår att det kändes konstigt och att det kan ha lett till viss förvirring när ni är vana att spela på ett visst sätt med byten och taktik. Jag tycker själv att det var väldigt oturligt att Tony var borta första matchen jag var med. Annars hade det kanske varit lättare att göra som ni "brukar". Eftersom att jag inte sett er spela innan och vi inte spelat så mycket 5-5 på träningarna så var det svårt att veta vilka som brukar ha vilka roller. Men det kommer jag förhoppningsvis veta bättre till nästa match.
SvaraRaderaVi har pratat lite om hur hans match filosofi ser ut. Och vi kommer spela för att vinna, så dom som spelar bäst kommer spela mest. Men vi kommer alltid försöka ge alla som är med på matchen i alla fall lite speltid. Matchuttagningar går vi mycket på hur mycket man varit på träningarna.
Jätte kul att du skriver vad du tycker. Det är bra för oss tränare att få konstruktiv kritik också ibland ;)
Så fortsätt fråga om det är nått du undrar över och så får vi hoppas att alla andra också gör det!