lördag 13 februari 2010

Ball handling

Ännu en bra träning. Jag tycker vi är på väg att hitta ett bra träningsklimat och en bra inställning. Jätte kul att se att alla verkligen gör sitt bästa och ger allt på träningarna.

Idag gjorde vi mycket ganska "enkla" övningar, men även i dom enkla övningarna, eller kanske framför allt i dom så märker ni att det finns en hel del att tänka på och mycket detaljer som ska utföras på rätt sätt. Om ni någon gång tränar ett lag själva, eller ni kan titta runt på era lagkamrater, så kommer ni märka att det är jätte stor skillnad på dom spelare som utför övningen med alla delmoment korrekt utförda och dom som bara gör det mest basic. Idag tycker jag alla genomförde övningarna vi gjorde på ett bra sätt, ni såg ut som basketspelare allihopa. Det är sånna spelare som vi tränare drömmer om att ha på träningarna. Kan vi fortsätta träna så, så kommer vi ha en bra utvecklingskurva.

Här kommer en liten inspirationsvideo på bollbehandling. Titta på hur han utför övningarna. Bollbehandling kan/bör vara lika intensiv som vilken annan övning som helst. Försök alltid köra lite snabbare och lite hårdare.



En annan video som visar vad Dre Baldwin tycker är lämpligt att NBA spelare gör VARJE dag. Bollbehandling är inte nått man gör när man är lite och sen kan glömma bort. För att bli en bra spelare krävs det att man håller igång sin bollbehandling hela tiden. Man måste helt enkelt vara vän med bollen. Eller som han sa i den första videon "The ball should be an extension of your hand". Så skaffa en boll eller kör med en gammal fotboll eller vilken boll ni än har tillgänglig. All träning är bättre än ingen träning.



Ses imorgon på träningen! Hoppas vi kan hålla uppe samma koncentration och bra utförande som idag!

/Jenny

2 kommentarer:

  1. shazaem! vilka galningar, ska lätt rota fram en gammal boll och reta gallfeber på morsan och farsan här hemma. eller får man låna med sig en om man lovar att ta tillbaka den till nästa träning? :D

    (har varken fotboll eller basketboll,inte ens tennisboll, när jag tänker efter..)

    /ErikaE

    SvaraRadera
  2. Hehe låter bra. Mina föräldrar var nog lite lätt irriterade på mig vissa gånger kan jag tänka mig.

    Hmm, tror inte det skulle vara så populärt om vi börjar ta hem bollar. Men vi har väl nån slags rabatt om vi köper vi klubben.

    /Jenny

    SvaraRadera