Vi börja med att säga att jag tycker vi hade en bra träning igår. Jag ser redan att vi gjort framsteg på mycket av det vi tränat på å det är super kul! Speciellt på löpskolningen är det enorm skillnad på den lilla tid vi kört. Även basketmässigt tycker jag att vi gått framåt. Nu för tiden är det ingen som viker undan när vi kommer och slår eller puttar på er när ni gör layups. Så bra jobbat allihopa, fortsätt så, så kommer vi inte ha några problem med att uppnå de mål vi satt.
På tal om mål, ni slog ju målet jag och Tony satt för beep testet med hästlängder! Bra jobbat!! Nu får vi sätta ett nytt mål för det. Alla gjorde bra ifrån sig, men speciellt beröm till A-K, en längd till och hon hade varit på nivå 15! Får se om någon kan utmana henne nästa gång.
Ville även lyfta fram lite av det vi diskuterade på träningen om vikten av att genomföra varje övning så bra som möjligt. I och med att vi blir bättre och bättre på tekniken är det dom små detaljerna i varje övning som gör att vi fortsätter att utvecklas. Alla övningar vi gör, hur enkla eller komplicerade dom än kan vara är ju som ett micro fragment av en match. Så försök komma in i vanan att alltid göra allt så matchlikt som möjligt. Bra vanor på träning ger bra vanor på match. Speciellt viktigt är det att vi lär oss att hålla fokus uppe och klara av att prestera även när vi är trötta. Klarar vi inte det så kommer vi bara vinna dom enkla matcherna där vi inte behöver ta ut oss fullt. Och jag tycker vi har kapacitet nog för att kunna vinna även jämna matcher.
Så en liten genomgång av hur layupserien ska utföras. Vi gjorde på lite olika sätt igår så tänkte det kunde vara bra att skriva ner hur vi vill att ni gör.
Layup serie:
överhands
underhands
power
reverse
mitten
Än så länge är det dom 5 layupsen som är med, vi kommer bygga ut den sen med fler varianter.
1 serie består av att man gör 1 av alla layups först på höger sida och sen på vänster sida. Så totalt är det 10 layups i en serie.
Tänk på att genomföra layupsen i ett tempo där ni är just på gränsen för vad ni klarar av. Just nu är det väldigt olika för olika spelare och ni ansvarar själva för att pusha er till att öka svårighetsgrad hela tiden. Tänk dock på att det är viktigt att ni utför alla layups med rätt teknik, så om ni i början kör i gångfart till ni lärt er tekniken är det helt ok.
Tänk även på att alla layups startar från triple threat och ett explosivt första steg förbi "försvararen" (för er som redan behärskar tekniken). Bra vanor som sagt!
Hoppa efter egen retur, även om bollen går i och jogga tillbaka till utgångs position. Det är meningen att det ska vara jobbigt. Vi vill simulera matchsituation och lära oss att prestera även när vi är trötta.
Hoppas vi kan fortsätta köra hårt på träningarna och utvecklas som vi har gjort hittills.
/ Jenny
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Ska vi som inte vara med också göra beeptestet? Jag vill göra det, för jag har aldrig gjort det! =)
SvaraRaderaFörlåt ni som inte var med och inte vill köra det!